"Zwięzłość słowa rodzi szerokość myśli."

autor: Jean Paul Sartre

Jestem neurologopedą z wieloletnim doświadczeniem zawodowym

O mojej praktyce

Jestem neurologopedą z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Pracuję z dorosłymi i dziećmi. Z dorosłymi głównie w szpitalu, a z dziećmi w poradni i prywatnym Przedszkolu im. Złotej Rybki w Mikołowie (http://www.zlota-rybka.mikolow.blizej.info/ ).
Wady wymowy o różnej etiologii koryguję metodami dostosowując je do indywidualnych potrzeb i możliwości osoby.
Szeroki wachlarz ćwiczeń i aktywności werbalnych z elementami logorytmicznymi pozwala na uzyskanie pożądanego efektu terapii logopedycznej.

 

Pierwsza wizyta

Na pierwszej wizycie przeprowadzam badanie mowy oraz wywiad. Oceniam czy mowa u dziecka rozwija się prawidłowo i czy konieczna jest terapia. Stawiam wstępną diagnozę i omawiam plan terapii dla pacjenta.
Proszę przynieść dostępne opinie innych specjalistów, orzeczenia i zeszyt. W zeszycie tym będę zapisywała indywidualnie dobrane ćwiczenia i zalecenia logopedyczne.

Plan terapii uwzględnia wszystkie zaburzenia mowy tak aby w efekcie końcowym pacjent mówił prawidłowo

Terapia

Zajęcia dostosowane są do potrzeb osoby z wadą wymowy tak, aby zoptymalizować efektywność terapii logopedycznej. Standardowo stosuję masaż logopedyczny, ćwiczenia usprawniające aparat mowy oraz wywołanie i utrwalenie głoski. Plan terapii uwzględnia wszystkie zaburzenia mowy tak aby w efekcie końcowym pacjent mówił prawidłowo w sferze segmentalnej jak i suprasegmentalnej.

Terapia logopedyczna u dzieci

Terapia obejmuje

  • opóźniony rozwój mowy dziecka,
  • wczesną naukę czytania od 3 r.ż., która wspomaga rozwój wyższych funkcji mózgowych,
  • dyslalie proste i złożone,
  • afazje dziecięce i alalie,
  • dyzartrie,
  • niepłynność mowy.

Terapia logopedyczna u dorosłych

Terapia obejmuje:

  • trudności w komunikowaniu się osób po wylewach, udarach i innych chorobach neurologicznych, które w konsekwencji doprowadziły do afazji czy dyzartrii,
  • trudności w płynnym wysławianiu się czyli jąkanie,
  • zaburzenia pamięci i mowy przy demencjach starczych.

 

Porada

Zachęcam do skorzystania z możliwości rozmowy, porady na tematy nurtujące rodziców. Chętnie wspomogę radą w sprawach wychowawczych oraz rozwoju mowy u dziecka.

Słownik terminów

Terapia

Afazja to niemożność prawidłowego wypowiadania się u osób które wcześniej mówiły. Osoby te nie potrafią wyartykułować słów, zdań lub/i nie mają świadomości że mówią co innego aniżeli chcą (żargon afatyczny). Zdarza się też, że nie rozumieją tego co się do nich mówi. Przyczyną tego jest uszkodzenie pewnych struktur mózgowych.

Demencja to zaburzenia pamięci z upośledzeniem rozumienia i nazywania oraz niezdolność formułowania wypowiedzi o zwartej i semantycznej treści.

Dyslalia to nieprawidłowa realizacja fonemów (głosek).

Dyzartria to zaburzenie mowy spowodowane uszkodzeniem dróg unerwiających narządy mowy. W dyzartrii ruchy narządów mowy są nieprecyzyjne co przyczynia się do niewyraźnej mowy.